onsdag 2 september 2009

Nyhetsbrev 090119‏

Hej alla karaoke party lovers,

Vad sägs om lite inblick i livet på den amerikanska vischan?

Vad dillar han nu om tänker ni under några millisekunder innan
ni orar er för att Johan Malm har knådat ner låtar i den så-långt-
från-Johan genren som möjligt; Country! Blir det kanske Korv,
Kompisar och Country i framtiden?
Ytterligare 42 millisekunder senare slappnar ni av och tänker..
så kan det ju inte vara, och fortsätter att läsa...

Jag surfade efter Singstar på nätet och hittade Singstar
Country. Yii-Haa!!

Där föll några läsares hakor ända ner på hyllan (hylla är ett
begrepp som är könsberoende). Är han inte klok den där Johan.

Jo vars, jag är egentligen jävligt smart men har en sån otur när
jag tänker.

Country, country, vad är det? Jag föreställer mig att det är för
amerikanarna vad Christer Sjögren och Sven-Ingvars är för oss.
Men för att lära mig lite mer har jag forskat i saken. Man måste
ju vara nyfiken och öppen 'in this crazy life', annars kan man
sätta sig i ett hörn för det är ju billigt och enkelt också.

Countrybegreppet kom igång på 40-talet efter att tidigare kallats
hillbilly-musik. Det finns nästan lika många subgenrer inom Country
som det finns musikgenrer, t.ex. Deathcountry, Southern rock, Truck-
driving country, Skinhead country, Texas Country, Cowpunk.

Man ska inte blanda ihop Country med Country&Western som är mer
ett marknadsföringsknep att sälja mer Westernmusik.
OCH LÄS OCH LÄR - Cowboys är mer kopplat till Westernmusik med
fiol och dragspel, medan Countrymusik är mer vanlig bonn'musik
från sydstaterna ungefär som dansbandsmusik är mer populärt i
Robertsfors än i Stockholm.

Förutom detta Country-rip har jag också med 15 nya R&B-låtar från
Singstar R&B UK. De tidigare R&B låtarna var från den polska ver-
sionen av R&B och de polska låtarna klarade jag inte av att ha kvar
(om ni minns från ett tidigare nyhetsbrev).

Sen har jag några egensnickrade och några fix också...

Så nedan följer recension av Singstar Country - där får ni lära er vad
en badonkadonk är och vad en Razzie award är bl.a... och vilka övriga
nyheter som finns att götta sig i med hjälp av Ulstrstar.

Rock on
/Johan



NYA LÅTAR
Ja, jag har ju inte gjort låtarna, men jag har skapat den filen
som gör att Ultrastar vet vilket ord som ska komma när och i vilket
tonläge och längd det ska vara.

På tal om karibisk vik så blir det semester där för mig och familjen
nästa vecka. Ska bli skönt att slappa på en tropisk ö ett par veckor.

En låt som kom lagom till ris a la maltan på julbordet var ju just
med den här med sångaren från just Malta. En hemtrevlig låt att kroka
arm i varandra och gala med på. Idolvinnarna har alltid en given plats
i Ultrastar (förutom Marie Picasso, som verkar ha gått upp i rök).
* Kevin Borg - With Every Bit Of Me

Ni hörde väl Kaj Kindvall intervjuas i radioprogrammet "inför P3-
guldgalan". Trenden på musikhimlen just nu är att gitarrer ersätts
mer och mer med ett elektronisk dansvänligt sound. Och då är det inte
bara andra grupper som har blivit populära, utan även gitarrdängare
som Mando Diao och Sahara Hotnights som svängt om mot den nya trenden.
Jippi-jay säger jag som då får mer glad partydansmusik att digga till.

Men här har vi i alla fall Sahara Hotnights i sin ursprungliga genre.
Sahara Hotnights kommer från Robertsfors. Bandets sångerka, Josephine
Forsman, satsade på en häst när hon var i Australien, och den hästen
hette just Sahara Hotnights. Därav gruppens namn.
* Sahara Hotnights - Cheek To Cheek


Ny Singstarskiva Singstar Country

En recension av denna skiva kommer i separat inlägg.

Ny Singstarskiva SingStar R&B

Här är de 15 nya R&B-låtarna jag inte hade innan.

* Beverly Knight - Come As You Are
* Christina Milian - AM to PM
* Corinne Bailey Rae - I'd Like To
* Diana Ross And The Supremes - Baby Love
(Den här kände vi igen)
* Edwin Starr - WAR (Bra tryck i den här soullåten)
* En Vogue - My Lovin' (You're Never Gonna Get It)
* Inner City - Good Life
* Jamelia - Thank You
* Mark Ronson - Stop Me
* Martha Reeves And The Vandellas - Dancing In The Street
(Här har vi föregångaren till David Bowie och Mick Jaggers version)
* Marvin Gaye And Tammii Tarrelle - Ain't No Mountain High Enough (Och här en goding till soullåt som vi känner igen)
* Sugababes - Ugly
* The 411 - Dumb
* The Four Tops - I Can't Help Myself
(En till gammal klassiker)
* Womack And Womack - Teardrops

Over and out /pust

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar