onsdag 2 september 2009

Nyhetsbrev 090308‏

Hallå alla Karaoke Party Lovers,

Nu kommer vintern igen, jag får skotta snö i morgonbitti ser jag...
Men man kan ju alltid stanna inne och gapa karaoke när det är
tråkigt och kallt ute.

Den här gången blir det total Winnerbäcksfrossa. Fyra låtar har jag
knåpat ihop. Winnerbäck är ju uppvuxen i Linköping, men han har ju
trots det inte lika tydlig dialekt som i låten Östgötacasanovan.

Ja på tal om Östergötland så va ju Schlagertåget på besök i Norrköping
i helgen.

Jag, Lotta och Olle besökte genrepet i fredags och det var
faktiskt fascinerande. Fördelen med en så förhållandevis liten arena
som Himmelstalundshallen är att man kan se allt som sker i kulisserna
utanför TV-kamerorna på nära håll. Kul att se hur en livesändning går
till. Att vara liveproducent eller projektledare för så'na här till-
ställningar måste vara riktigt kul. Sedan får man ju se mycket kända
ansikten på nära håll

...somliga med större munnar än andra....




Jag får nu lite press på mig att leverera några schlagerkaraokelåtar
från årets spektakel, så vi får väl se.... har ni någon önskan?


Så tillbaka till Ultrastar........
Men innan jag presenterar veckans nya karaokelåtar, så vill jag visa
hur man dansar SKA, så ni vet det när ni hänger med mig och Henka
på Hultfredsfestivalen och ser bl.a. Madness (9 Juli).

SKA danskurs

NYA LÅTAR

Den här låten är från 2003 och Lasse beskriver den som...

"Skrev den här i studion om, egentligen, samma människor som i Dunkla
rum och Brustna hjärtans höst. Drömmarna syftar alltså till drömmare,
inte drömmar. Men det spelar ingen roll."

En trevlig låt med en refräng som man kan ta i på...

* Lars Winnerbäck - Dom sista drömmarna

Och från 1998 kommer den här låten med följande introduktion från Lasse..

"Hjärter Dam stadgar sig med sin kille och flyttar ihop med honom. Ett
rätt skönt liv kan det verka, men jag tror att hon missat en del hon
velat göra. En halvfärdig roman ligger undangömd i byrån och hon längtar
ut. Hennes liv är bara massa tomma dagar efter varandra, som en ny alma-
nacka. Hon gnäller kanske i onödan ibland, men jag kan känna igen rast-
lösheten. Det finns en fagrare glans…"

Det är mycket poesi i den här låten...

* Lars Winnerbäck - Gråa dagar


"Vintern 1997. Började så smått förstå att jag faktiskt bodde i Stockholm nu.
I storstaden för att spela musik. Precis lika unik som alla andra. Söndag-
kvällsförvriden är ett rätt bra ord för att beskriva hur det kändes den kvällen.
Lite dagen efter. Jag kommer ihåg att jag satt vid matbordet i Fruängen och
åt clementiner och drack varm choklad när jag skrev den. Har ofta börjat mina
spelningar med den här. Den funkar lite som en presentation" - Lars Winnerbäck

Låten är från 1997 och återigen är det poesin som smäller högre än melodin...

* Lars Winnerbäck - En av alla dom


Så avslutar vi med en av Lasses låtar med mest drag i, och en av de få som har
en officiel musikvideo (kolla in den). Låten släpptes 2001.

Lasses beskrivning...
"Mosebackes uteservering, våren och sommaren 2000. EM i fotboll, tranbärsdrinkar
och Stockholms vackraste utsikt. Klart man blev blödig och förälskad. Varenda kväll."

* Lars Winnerbäck - Jag vill gå hem med dig

Rock on

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar