onsdag 2 september 2009

Nyhetsbrev 090829‏

Hej på er karaoke party lovers,


Som jag skrev i senaste nyhetsbrevet i början på juni så blir inte så mycket skapande av nya karaokelåtar på sommaren. Man vill ju vara ute och bada och leva.

Men nu har jag fått lite strötider och byggt några låtar.

De här låtarna har inte önskats men har tillägnats vänner som jag tror att jag har koll på vad de gillar. Ni som önskat och inte fått det, ni får hålla ut.

Jag måste börja med att återkoppla till mitt nyårsnyhetsbrev där jag myntade Vin, Vänner och Vinyl som en mildare variant av Sex, and drugs, and rock n roll. Jag skrev där att en av de saker som gör en glad, är att ha vänner som ställer upp, som när Henka hängde med till London på Madnesskonsert.

Det upprepades under försommaren då Samuel och Nisse på mitt utskick om vilka som skulle hänga med på Hultsfred, genast nappade. Jag kan rekommendera endygnsbiljett till Hultsfred. 800 kronor för tio konserter + alla band man kan se på de små scenerna. T.ex. Lisa Bouvier och Tikkle Me som Nisse fastnade för. Det var nu på Hultsfred som jag kom åt att se en Madnesskonsert på riktigt nära håll. Jag stod längst fram och ska-hoppade i en timma, blev genomsvett.

En av de största energikickarna på Hultsfred gav The Sounds som är den första låten ut i detta nyhetsbrev. Helsingborgsbandets tredje album kom ju ut i våras, och denna låt var den första singeln som släpptes. Här har du Samuel.

* The Sounds - No One Sleeps When I'm Awake

Låten syftar på att det inte går att sova när jag är vaken pga att Då ÄR DET PARTY :-)

Har man inte hört tidigare album från The Sounds så är det här ett smakprov från det andra albumet av tre. Sångerskan Maja har listats bland "Hottest Women of Rock". (Painted by Numbers - Finns dock ej med karaoke)

The Sounds var föresten förband till sommarens No Doubt turné. Gwen och Maja lirar ju i samma division. Lotta och jag såg faktisk en No Doubt konsert i Kuala Lumpur. Det var bra sikt för malayerna är inte så långa.

Har du fått en låt Henka? I vilket fall, här har du en! De som såg Henka på 80-talsfesten
för två år sen med enorm syntlugg förstår att han har tycke för 80-tals synt-soul.
Här har vi Gold från 1983.

* Spandau Ballet - Gold

Spandau Ballet har återförenats och startar en world tour i mitten av oktober med början i Dublin. Biljetterna till O2 Area i London tog slut på 20 minuter, så man lade till två extra konserter där.


Helene har ju en svaghet i denna grupp. Varför skulle hon annars ha ett par signerade trosor från en spelning med Arvingarna.

Bandet från Partille spelade den här låten i melodifestivalen 1995

* Arvingarna - Bo Diddley

Wikipedia skriver följande om Bo Diddley..
Bo Diddley (December 30, 1928 – June 2, 2008), born Ellas Otha Bates, was an original and
influential American rock & roll singer, guitarist, and songwriter. He was known as "The riginator" because of his key role in the transition from blues music to rock & roll, influencing a host of legendary acts including Buddy Holly, Jimi Hendrix and Eric Clapton. He introduced more insistent, driving rhythms and a hard-edged guitar sound on a wide-ranging catalog of songs.


Christina gillar ju så mycket olika glad-musik så det är svårt att välja något av allt som inte är Magnus Carlsson, men den här har jag hört henna köra.

* Orup - Sjung Halleluja (och prisa gud)

Orup (Thomas Eriksson, 50 år) är från Huddinge. Artistnamnet "Orup" är ursprungligen ett smeknamn han fick redan som barn då han kunde imitera tevejournalisten och nyhetsankaret Lars Orup.


Lotta tycker om Lily Allens låtar. Hon fick också försvara Olle inför dagisfröken när de tyckte att det var olämpligt att Olle tog med en CD med Lilys låt 'Fuck You' som ju bara är tillägnad George W Buch.
Lily har ju ofta lite kontroversiella texter, och här kommer en låt som man kan säga handlar om hennes synvinkel på Ugglas låt '4 sekunder'.

* Lily Allen - Not Fair

En ovanlig takt på en ny popdänga. Jag gillar det. Det var den här låten som släppted först i UK då man tyckte Fuck You vad lite magstark för det brittiska publiken. Jag kan tänka mig att den inte finns alls i USA. Ha Ha.


Sist en låt till mig.
Ni har väl inte missat Salem al Fakir. Han är ett geni. Stor variation på låtarna och han spelar alla instrument själv. Den 9 januari 2008 kammade Salem hem fyra stycken grammisar för bästa nykomling, bästa manliga artist, bästa kompositör och bästa producent på Grammisgalan.

Hans album nummer två innehåller många godbitar. Här är en av mina favoriter.
Soundet när andra delen av låten drar igång får håret att resa sig på mina armar bara jag tänker på det.

* Salem al Fakir - Astronaut

Sen har vi lite fler låtar som inte är tillägnade någon speciell, men det är tre bra låtar som var poppis på försommaren samt en gammal klassiker.

Den här låten gick varm i radion i våras.
* FloRiDa ft. Kesha - Right Round

Ni missade väl inte Manges "Glassigt". Här är en till skön låt.
* Mange Schmidt - Vet Att Du Förstår

Richard Silva II (Swing-Fly) är från USA men bor i Sverige nu. Han blev känd med låten Hey Boy där han rappade med Teddybears STHLM. Den här låten spelade flitigt i våras.
* SwingFly - Touch and go


Den här klassikern måste man ju bara ha med... "vad gör du nu för tiden...."
* Tomas Ledin - En Del Av Mitt Hjärta

Rock on
/från en händig karaokeman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar