onsdag 2 september 2009

Nyhetsbrev 090123‏

Hej alla karaoke party lovers,

Det var inte länge sedan sist, men jag kom in i ett stim.

Här är fyra egensnickrade från topplistorna, samt fyra
halvfärdiga låtar jag hittat och fixat till.

Många Ultrastarlåtar man hittar på nätet är av urusel kvalitet.
Några var dock skapliga och krävde ringa insats för att få hyfs på.
Bara att fixa synkning och lägga på bakgrundsbilder från
musikvideon.

På tal om hyfs. Det får mig att tänka på min 'gamla' algebralärare
på högskolan. Han hade de tre H'na som filosofi att alla hans
elever skulle ha - Hut, Hyfs, och Hållning. Fast man fick inte säga
att han (Peter Hackman) var gammal, det visade sig känsligt för
när en elev antydde något sådant en dag så kom han till skolan
nästa dag med ett lilafärgat hår. Jag Googlade honom just nu och
hittade denna bild på www.huthyffs.com

Det finns många anekdoter om honom som jag får dra vid ett
senare tillfälle, t.ex. när han i ett 30 minuters epos under en
lektion efter ett knytkalas, via historier om hans brors limfabrik
i Norrköping kom fram till liknelsen av min och mina kompisars
lasagnesås, som han mådde illa av 'dagen efter'.

Den här gången har jag samlat all tråkig fakta för de som är
extra intresserade allra sist i mailet i en P.S.
... Det blev mycket sist.

NYA LÅTAR

Här är några nya låtor från topplistorna just nu. Samtliga med
musikvideo.

Mitt piano är en låt som fastnat hos många. Den är en låt som lätt
fastnar i huvudet. Småtrevlig lågbudgetvideo också.
* Mitt Piano - Små Små Steg

Veronica blev ju besviken över att inte få en Grammis i år också.
Hon fick ju en förra året för bästa nykomling. I år lät hon det
förberedda talet sjunka ner i kaffesumpen berättade hon i en
intrvju inför P3-guldgalan, men på den galan snodde ju Afasi &
Filthy priset för "Årets hiphop/soul" framför ögonen på Veronica.
Och Håkan Hällström snodde "Årets artist".
Här är hennes Måndagsbarn med en video där hon är tillbaka i
barndomen.
* Veronica Maggio - Måndagsbarn



Så en låt som nått toppen i bl.a. Norden. Ytterligare en med
Italienskt påbrå (vi har ju Madonna och Veronica också). Låten
är ju en så kallat hit-produkt enligt mig. Men så har hon ju
just jobbat för en firma i New York som pruducerar hits. Flashig
och sexig video.
* Lady GaGa - Poker Face



Kings of Leon har ni väl hört. De är populära i UK, Irland och
Australien. Mer än i sitt hemland USA.
* Kings Of Leon - Use Somebody

Gwen är en av mina absoluta favoritartister och det var hon redan
när hon sjöng i No Doubt. Jag såg en konsert med No Doubt i Kuala
Lumpur tillsammans med Lotta. Det var en bra show och lätt att se
med bara Malaysier i publiken och bara ståplatser, man såg över alla.
Gwen var förvånad över att alla i publiken kunde alla texter. Men
så är ju folket i Malaysia, mycket barnasinne och fansen kan sina
artister. Vad kan man mer säga... hon är snygg och 40 år i år, födde
sitt andra barn i augusti förra året.

Det här är en mycket bra låt av Gwen. Bra melodi och ovanligt tema
på text. Hon träffar sitt ex och de är 'coola' trots allt som varit. Det
är som man blir tårögd, det är det här med försoning som tar mest
på mig, även när jag ser på filmer.
* Gwen Stefani - Cool

Och så lite skatepunk från Blink 182 som ni känner igen.
* Blink 182 - All the small things


Så en till Lady Gaga låt. Mest för att jag hittade den och för att
den så gott som var färdig after lite justeringar. Den här har ni
också hört.
* Lady Gaga feat. Colby O'Donis - Just Dance


Och samma sak för denna låt. Rihanna från Barbados med en av sina
topplistelåtar.
* Rihanna - Disturbia



/Rock on



P.S. Lite fakta från webben....

Wikipedia: Blink-182 was an American rock trio formed in 1992 in Poway,
California. They were one of the most prominent bands to play in the
style of pop punk.

Mitt Piano består av Alexandra Ramnewall, bosatt i Stockholm men
uppvuxen i den lilla byn Mjöbäck, några mil utanför Borås. Mitt
Piano är ett projekt som startade någon gång under hösten 2007.
Kompisen Johan Brorson var hemma på middag hos Alexandra och fick
lyssna på några hemmasnickrade demos. Johan – som har ett för-
flutet som producent och tekniker på Maratone i Stockholm och
arbetat med artister som Kelly Clarkson, Backstreet Boys, Ana
Johnsson, Darin mfl - gillade framför allt ”Små, Små Steg”.
Samarbetet var ett faktum. Efter att "Små Små Steg" gavs ut som
singel i höstas har den spelats flitigt i P3 och nådde som bäst
en 17:e plats på Tracks. Just nu håller Alexandra på att skriva
nya låtar till debutalbumet. Stay tuned! Källa: MySpace

Måndagsbarn är en låt som Veronica Maggio släppte som första singel
från hennes andra studioalbum i februari 2008. Låten är producerad
av Kihlen från bandet Snook och samplar Larry Saunders "On The Real
Side". Veronica fyller 28 år i mars och fick pris för årets nykomling
vid grammisgalan 2007. Källa: Wikipedia

Joanne Stefani Germanotta (born March 20, 1986), best known by her
stage name Lady GaGa, is an American singer-songwriter and musician.
Born in Yonkers, New York, to an Italian family, GaGa is known for
work in the electronica genre. She has been influenced by rockers
such as David Bowie and Queen as well as '80s dance-pop such as
Madonna and Michael Jackson. She grew up in Manhattan, where she
attended private school at Convent of the Sacred Heart and later
studied at New York University's Tisch School of the Arts. At age 20,
she began working for Interscope Records as a songwriter, penning
songs for pop acts such as the Pussycat Dolls.
Den här låten nådde plats ett i Australien, Canada, Finland, Nya
Zeeland, Norge och Sverige. Källa: Wikipedia

Kings of Leon are a Grammy-nominated American rock band from Tennessee,
USA. The band is made up of three brothers – Caleb Followill (b. 1982),
Nathan Followill (b. 1979), Jared Followill (b. 1986) – and their first
cousin Matthew Followill (b. 1984).
The band's sound derives from southern rock, garage rock, hard rock and
alternative. They have released four full-length albums. The group's name
is derived from Nathan, Caleb and Jared's father and grandfather, both
named Leon. Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar